Statut Polskiej Federacji Pueri Cantores
Statut Polskiej Federacji Pueri Cantores ze zmianami z 28.11.2000 r., Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. 1
§ 1. Związek stowarzyszeń nosi nazwę: „Polska Federacja PUERI CANTORES”, zwane dalej Federacją.
§ 2. Federacja jest dobrowolnym katolickim stowarzyszeniem chłopięcych i chłopięco-męskich, chórów kościelnych działających w Polsce.
§ 3. Terenem działalności Federacji jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą jej władz miasto Tarnów.
§ 4. Federacja posiada cywilną osobowość prawną
i ma prawo używać własnych pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 5. Federacja opiera swoją działalność na pracy społecznej swych członków. W przypadkach uzasadnionych może zatrudniać pracowników.
§ 6. Federacja jest członkiem Międzynarodowej Federacji PUERI CANTORES.
Rozdział II
CELE I ZADANIA FEDERACJI
Art. 2
§ 1. Celem Federacji jest:
a. inspirowanie i wspieranie zrzeszonych w Federacji chórów w działalności muzycznej, liturgicznej, religijnej, kulturowej i wychowawczej,
b. propagowanie idei tworzenia kościelnych chórów chłopięcych i chłopięco-męskich, jako jednej z form duszpasterskiej działalności Kościoła oraz jako czynnika krzewienia i podnoszenia poziomu religijnej kultury muzycznej wiernych,
c. pielęgnowanie śpiewu liturgicznego tj. chorału gregoriańskiego oraz wielogłosowej muzyki chóralnej dawnej i współczesnej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie dokumentami Kościoła,
d. utrzymywanie kontaktów z Federacjami PUERI CANTORES innych krajów.
Art. 3.
§ 1. Federacja realizuje swoje zadania poprzez:
a. organizowanie sesji i obozów szkoleniowych dla dyrygentów chórów zrzeszonych w Federacji, celem wymiany doświadczeń i podnoszenia ich kwalifikacji,
b. organizowanie krajowych kongresów PUERI CANTORES,
c. współpracę i wymianę artystyczną z innymi chórami i organizacjami kościelnymi i świeckimi w kraju i za granicą,
d. uczestniczenie w Międzynarodowych Kongresach PUERI CANTORES i innych festiwalach muzycznych,
e. wydawanie biuletynów o charakterze formacyjnym i informacyjnym oraz rozpowszechnianie wśród członków Federacji materiałów nutowych z wartościową literaturą chóralną.
Rozdział III
CZŁONKOWIE FEDERACJI, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
Art. 4
§ 1. Członkowie Federacji dzielą się na członków:
a. zwyczajnych,
b. honorowych,
c. wspierających.
Art. 5
§ 1. Członkami zwyczajnymi Federacji są chłopięce i chłopięco-męskie chóry kościelne, które pisemnie zgłoszą akces członkostwa i uchwałą Prezydium zostaną przyjęte do Federacji.
§ 2. Członkowie zwyczajni mają prawo do:
a. czynnego i biernego prawa wyboru władz Federacji poprzez swoich przedstawicieli,
b. udziału w krajowych i międzynarodowych kongresach PUERI CANTORES zgodnie z obowiązującymi przepisami regulaminu wewnętrznego Federacji,
c. zgłaszania postulatów i wniosków do Władz Federacji.
§ 3. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a. przestrzegania postanowień statutu, regulaminu i uchwał władz Federacji,
b. czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Federacji,
c. regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Konferencję Delegatów.
§ 4. Członkostwo zwyczajne wygasa przez:
a. dobrowolne wystąpienie,
b. wykluczenie.
§ 5. Każdy członek może wystąpić z Federacji składając uprzednio Prezydium pisemne oświadczenie.
§ 6. O wykluczeniu członka z Federacji – w przypadku działania na jej szkodę – decyduje Konferencja Delegatów bezwzględną większością głosów. Postanowienie o wykluczeniu przekazuje się na piśmie z określeniem przyczyn i form odwołania.
Art. 6
§ 1. Członkostwo honorowe nadaje Konferencja Delegatów na wniosek Prezydium, osobom fizycznym szczególnie zasłużonym dla Federacji.
Art. 7
§ 1. Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub osoba prawna, która zadeklaruje poparcie finansowe lub rzeczowe dla Federacji i na tej podstawie zostanie przyjęta przez Prezydium.
§ 2. Członkostwo wspierające ustaje na skutek:
a. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
b. skreślenia na podstawie uchwały Prezydium Federacji lub z powodu utraty osobowości prawnej.
Rozdział IV
WŁADZE FEDERACJI
Art. 8
§ 1. Władzami Federacji są:
a. Konferencja Delegatów,
b. Prezydium Federacji,
c. Komisja Rewizyjna.
§ 2. Konferencja Delegatów składa się:
a. z dwóch delegatów reprezentujących każdy zrzeszony w Federacji chór, tj. dyrygenta i wybranego przez chór przedstawiciela,
b. z członków Prezydium Federacji,
c. z członków Komisji Rewizyjnej.
§ 3. Kadencja wszystkich władz trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 4. Członkowie władz Federacji pełnią swoje funkcje honorowo.
§ 5. Uchwały Konferencji Delegatów zapadają zwykłą większością głosów, jeżeli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego.
Art. 9
§ 1. Najwyższą władzą Federacji jest Konferencja Delegatów zwoływana przez Prezydium co dwa lata, w terminie i miejscu określonym przez Prezydium.
§ 2. Członkowie Konferencji Delegatów winni być powiadomieni o posiedzeniu przynajmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem, z podaniem miejsca, czasu i porządku obrad.
§ 3. Konferencja Delegatów może być zwołana z ważnych przyczyn na wniosek Prezydium lub na żądanie 2/3 członków Konferencji.
§ 4. Nadzwyczajne zebranie Konferencji Delegatów jest zwoływane przez Prezydium w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
Art. 10
§ 1. Do zadań Konferencji Delegatów należy:
a. uchwalanie głównych zasad i kierunków działań Federacji,
b. wybieranie członków Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
c. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
d. udzielanie absolutorium ustępującemu Prezydium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e. zatwierdzanie wytycznych do preliminarza budżetowego i sprawozdań finansowych,
f. zatwierdzanie regulaminów Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
g. nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Prezydium,
h. ustalanie wysokości składek członkowskich,
i. podejmowanie uchwał o zmianie statutu i rozwiązaniu się Federacji,
j. podejmowanie uchwał o działalności gospodarczej Federacji.
§ 2. Uchwały Konferencji Delegatów wymagają formy pisemnej i winny być podpisane przez Przewodniczącego Prezydium Federacji lub jego zastępcę.
Art. 11
§ 1. W skład Prezydium Federacji wchodzą:
a. Przewodniczący,
b. Dwóch Zastępców,
c. Sekretarz,
d. Skarbnik,
e. Kapelan.
§ 2. Wybór Przewodniczącego wymaga zatwierdzenia przez Konferencję Episkopatu Polski.
§ 3. Kapelan może być wybrany spośród członków Konferencji Delegatów lub spoza jej grona. Jego kandydatura winna być wcześniej uzgodniona a wybór przynajmniej ustnie zatwierdzony przez biskupa diecezjalnego lub przełożonego zgromadzenia zakonnego do którego należy.
Art. 12
§ 1. Do kompetencji Prezydium należy:
a. kierowanie działalnością Federacji zgodnie z postanowieniami statutu oraz wytycznymi i uchwałami Konferencji Delegatów,
b. reprezentowanie Federacji na zewnątrz i działanie w jej imieniu,
c. uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
d. podejmowanie decyzji w sprawie przyjęcia nowych członków,
e. występowanie z wnioskami do Konferencji Delegatów o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego,
f. zarządzanie majątkiem i funduszami Federacji,
g. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Federacji.
§ 2. Uchwały Prezydium zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów, rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§ 3. Posiedzenia Prezydium odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak jak raz do roku. Zwoływane są przez Przewodniczącego.
§ 4. Na posiedzenia Prezydium i Konferencji Delegatów mogą być zapraszani doradcy, jednak bez prawa do głosowania.
§ 5. W razie ustąpienia któregokolwiek z członków Prezydium w okresie trwania kadencji, w jego skład wchodzi w trybie kolejności wybrany zastępca.
Art. 13
Kompetencje członków Prezydium
§ 1. Przewodniczącego:
a. kierowanie bieżącą działalnością Federacji,
b. przygotowanie, zwoływanie i przewodniczenie posiedzeniom Prezydium i Konferencji Delegatów,
c. reprezentowanie Federacji na posiedzeniach władz Międzynarodowej Federacji PUERI CANTORES,
d. reprezentowanie Federacji wobec Konferencji Episkopatu Polski,
e. przeprowadzanie wizytacji chórów zrzeszonych w Federacji.
§ 2. Zastępców:
a. współdziałanie z Przewodniczącym i zastępowanie go w przypadku jego nieobecności.
§ 3. Skarbnika:
a. prowadzenie księgowości i rozliczeń,
b. opracowywanie preliminarza budżetowego,
c. przechowywanie ksiąg rachunkowych,
d. przedkładanie Prezydium i Konferencji Delegatów raportu z działalności finansowej i stanu majątkowego Federacji.
§ 4. Sekretarza:
a. sporządzanie protokołów i sprawozdań z posiedzeń Prezydium i Konferencji Delegatów,
b. prowadzenie bieżącej korespondencji,
c. prowadzenie bieżącej dokumentacji działalności Prezydium i właściwe zabezpieczenie akt.
§ 5. Kapelana:
a. czuwanie nad duchowym i religijnym aspektem działalności Federacji,
b. troska o zapewnienie odpowiedniej opieki duszpasterskiej dla każdego chóru zrzeszonego w Federacji,
c. czuwanie nad właściwym kształtem liturgii sprawowanej podczas kongresów krajowych,
d. kontaktowanie się z władzami kościelnymi
w sprawach dotyczących działalności Federacji.
Art. 14
Komisja Rewizyjna
§ 1. Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym organem kontrolnym Federacji. Składa się z przewodniczącego i dwóch członków.
§ 2. Komisja Rewizyjna wybierana jest przez Konferencję Delegatów na okres 4 lat. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych funkcji w Prezydium Federacji.
§ 3. Komisja Rewizyjna kontroluje całokształt działalności Federacji ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, rzetelności oraz gospodarności a także zgodność działania władz Federacji ze statutem i regulaminem wewnętrznym.
§ 4. Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem do Konferencji Delegatów w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Prezydium.
§ 5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Prezydium z głosem doradczym.
Rozdział V
MAJĄTEK FEDERACJI
Art. 15
§ 1. Na majątek Federacji składają się:
a. składki członkowskie,
b. darowizny członków honorowych i wspierających oraz innych osób i instytucji,
c. wpływy z działalności statutowej.
§ 2. Zobowiązania majątkowe Federacji podejmują łącznie Przewodniczący, Sekretarz i Skarbnik.
§ 3. Wszelkie pisma i dokumenty Federacji dotyczące spraw finansowych podpisuje Przewodniczący albo jego Zastępca i Sekretarz albo Skarbnik.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Art. 16
§ 1. Statut Federacji wymaga akceptacji przez Konferencję Episkopatu Polski.
§ 2. Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Konferencja Delegatów zwykłą większością głosów.
§ 3. Uchwałę o rozwiązaniu Federacji może podjąć Konferencja Delegatów zwołana w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy osób uprawnionych do głosowania. W drugim terminie uchwała taka może być podjęta zwykłą większością głosów bez względu na liczbę uczestników.
§ 4. Uchwała o rozwiązaniu Federacji winna określić sposób likwidacji oraz cel przeznaczenia majątku Federacji.
§ 5. Uchwała o przeznaczeniu majątku Federacji podlega zatwierdzeniu przez organ rejestrujący.
§ 6. Zmiana statutu i uchwała o likwidacji Federacji wymagają powiadomienia organu rejestrującego i Konferencję Episkopatu Polski.